W dniach 21 – 26 września 2018 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XXI Dolnośląskim Festiwalu Nauki. Ta impreza popularnonaukowa organizowana przez uczelnie wyższe Wrocławia, instytuty Polskiej Akademii Nauk oraz środowiska pozauczelniane adresowana jest do wszystkich interesujących się nauką, kulturą, sztuką i ciekawymi zjawiskami otaczającego nas świata.

 Galeria 

Klasa 1A uczestniczyła w wykładach Lewitacja – od nauki do techniki oraz Zwykłe – niezwykłe zabawki mechaniczne. Zajęcia połączone z pokazem i demonstracją działania podstawowych praw fizyki i mechaniki ilustrowane były efektownymi doświadczeniami. Na warsztatach  Wyroby z tworzyw sztucznych uczniowie samodzielnie tworzyli kolorowe breloczki. Dużo emocji wzbudziła Debata Oksfordzka „1918-2018 – wartość patriotyzmu” podczas której dwa zespoły prowadziły dyskusję, prezentowały argumenty i starały się pokonać przeciwników w słownym pojedynku. Nad prawidłowym przebiegiem debaty czuwała Rada Mędrców, w skład której wchodziły osobistości ze świata nauki, polityki, biznesu i kultury.

Klasa 1B miała możliwość zapoznać się z zastosowaniem nowych technologii w inżynierii biomedycznej, z wynikami badań kół naukowych działających na Politechnice Wrocławskiej oraz zobaczyć laboratorium w mikroskali. Uczniowie brali udział w warsztatach zorganizowanych przez Koło Naukowe Environmental Team Czyste i zdrowe powietrze, które dotyczyły smogu oraz nosa, który był rozpatrywany w dwóch kategoriach: jako narząd i przyrząd. Najciekawszym punktem dnia były zajęcia laboratoryjne Białko na start! O wyścigu białek w żelu, na których uczniowie sami nanosili próbki białek na żel poliakrylamidowy i obserwowali ich rozdział. Zostali zapoznani także z metodą rozdziału chromatograficznego, który stosuje się w izolowaniu i rozdzielaniu białek. W naszym przypadku obserwowaliśmy przy użyciu tej metody rozdział barwników.

Klasa 2A uczestniczyła w trzech wykładach. Na pierwszym – Podróż do wnętrza Czarnej Dziury, uczniowie dowiedzieli się jak długo trwa podróż od horyzontu do czarnej dziury, czy można opuścić wnętrze czarnej dziury i co to jest promieniowanie Hawkinga. Na drugim – Elektryzujący i przyciągający elektromagnetyzm, poznali najważniejsze zasady działania elektromagnetyzmu zobrazowane ciekawymi doświadczeniami. Celem wykładu Nowoczesne lasery, a superszybki Internet było zapoznanie słuchaczy z technikami przesyłania informacji na których oparte jest działanie warstwy fizycznej Internetu.

Klasy 2B i 2C wzięły udział w wykładach Czy układ okresowy Mendelejewa traci na znaczeniu?, na którym w ujęciu popularnonaukowym zostały przedstawione różne aspekty związane z tym zagadnieniem. Świat cząsteczek pod lupą chemika teoretyka odkrył przed słuchaczami niespodzianki jakie kryje w sobie Natura i pozwolił spojrzeć na świat atomów i cząsteczek z zupełnie innej strony. Na pokazie W świece chemicznego eksperymentu zaprezentowane zostały atrakcyjne doświadczenia chemiczne.

Udział w Festiwalu pozwolił uczniom wysłuchać wielu ciekawych wykładów, wziąć udział w dyskusjach z uczonymi, zwiedzić na co dzień niedostępne laboratoria i warsztaty badawczy przyrodników i inżynierów. Ta wielka „pigułka edukacyjna” – jak określają Festiwal organizatorzy przybliżyła uczestnikom naukę – jej tematy, problemy i ich rozwiązania, wskazała nowe kierunki takie jak biotechnologia, nanotechnika czy nanotechnologia, a także zaprezentowała osiągnięcia nauki we wszystkich dziedzinach wiedzy.

Koordynatorami zajęć byli: mgr Agnieszka Abramowicz, mgr Magdalena Ciura, dr Urszula Janicka, mgr Łukasz Perczak.